Skalę częstotliwości awarii infrastruktury IT dobrze obrazuje badanie przeprowadzone w roku 2017[1], z którego wynika, że w ciągu jednego miesiąca badane przedsiębiorstwa (1000 firm) notowały średnio aż 1200 incydentów. Monitoring IT wydaje się być kluczowy. Co więcej, pięć z nich poważnie wpłynęło na działalność organizacji – oznacza to przynajmniej jedną krytyczną awarię w ciągu tygodnia. Z kolei, według raportu przeprowadzonego przez IBM i Ponemon Institute[2], przedsiębiorstwa, które nie wdrożyły planu zarządzania ciągłością biznesową, w przypadku awarii systemu IT tracą średnio 78 dni roboczych i 590 tysięcy dolarów rocznie.
W dzisiejszym wpisie wyjaśniamy, jakie zalety łączą się z profesjonalnym monitoringiem IT i dlaczego warto posiadać go w swojej organizacji. Oto główne powody:
- Monitorowanie będzie się odbywać w sposób ciągły – o ewentualnych problemach administrator IT dowie się bardzo szybko, dzięki czemu niezwłocznie będzie mógł podjąć odpowiednie środki zaradcze.
- Stale monitorowane będą usługi sieciowe istotne dla niezawodnego działania infrastruktury IT, takie jak na przykład POP3, SMTP, HTTP czy SSH.
- Monitoring IT dostarczy administratorowi precyzyjnej informacji dotyczącej użycia zasobów systemowych, zapobiegając ewentualnym problemom, które mogą być wynikiem nadmiernego obciążenia systemu.
- O nieprawidłowym działaniu usług sieciowych czy zbyt dużym zużyciu zasobów systemowych administrator IT będzie powiadamiany e-mailem, ale również np. za pomocą SMSa, co może wpłynąć na jeszcze krótszy czas reakcji.
- Tworzenie i wdrażanie systemu monitorowania to rozwiązanie, w którym pod uwagę wzięte zostaną konkretne potrzeby Twojej organizacji (indywidualne podejście do każdego klienta).
- Dzięki monitoringowi reaktywnemu administrator IT nie tylko szybko dowie się o ewentualnych problemach i ich źródle, ale też automatycznie uruchomione zostaną odpowiednie przeciwdziałania (np. w razie awarii serwera nastąpi przełączenie usług na inny dostępny serwer), co zapobiegnie niepotrzebnym przestojom i związanych z nimi kosztom.
- Monitoring proaktywny umożliwi śledzenie trendów w nadzorowanych systemach, a uzyskana wiedza wykorzystana zostanie do planowania kolejności zadań, nim osiągną one poziom pilności czy krytyczności.
- Monitoring analityczny umożliwi zbieranie i przetwarzanie logów z różnych systemów, na podstawie których ustali wszelkie nietypowe zachowania – zarówno systemu, jak i użytkowników.
- System raportowania pozwoli na tworzenie raportów o różnym poziomie szczegółowości, dostosowując je do potrzeb konkretnych grup użytkowników.
- Monitorowanie aktywności objąć może zarówno administratorów, jak i innych użytkowników. Dzięki takiemu rozwiązaniu osoby odpowiedzialne uzyskają precyzyjną informację o tym, kto i kiedy wykonał daną czynność.
Potrzebujesz wsparcia we wdrożeniu monitoringu IT w Twojej organizacji? Eksperci z ESKOM mają doświadczenie w tym obszarze i mogą Ci pomóc. Napisz do nas na adres e-mail: zapytania@eskom.eu
[1] https://www.splunk.com/blog/2017/11/15/damage-control-critical-it-incidents-cost-companies-six-million-dollars-per-year.html
[2] 2017 Cost of Data Breach Study