Przezorny zawsze zabezpieczony
Dobrym sposobem na zabezpieczenie się na wypadek sytuacji kryzysowej jest posiadanie profesjonalnie przygotowanego planu odzyskiwania po awarii (Disaster Recovery Plan – DRP), który zazwyczaj jest elementem plhttps://eskom.eu/wdrozenie-planu-zachowania-ciaglosci-anu ciągłości działania biznesu (Business Continuity Plan – BCP).
Dwa niezwykle istotne parametry, które definiują plan odzyskiwania danych, to punkt odzyskiwania (Recovery Point Objective – RPO) i czas odzyskiwania (Recovery Time Objective – RTO).
- Punkt odzyskiwania (RPO) wskazuje, jak daleko w przeszłość należy się cofnąć (tzw. rollback) i określa maksymalną dopuszczalną ilość utraconych danych mierzoną w czasie od wystąpienia awarii do ostatniej ważnej kopii zapasowej.
- Czas odzyskiwania (RTO) wskazuje, ile czasu zajmuje przywrócenie po incydencie, dopóki użytkownicy nie będą mogli korzystać z systemu.
Czym jest DRaaS, czyli Disaster-Recovery-as-a-Service?
Disaster-Recovery-as-a-Service to relatywnie nowa usługa na rynku. Także zapewnia ciągłość działania systemów informatycznych, z tą różnicą, że jest dostarczana przez zewnętrzną organizację, firmę specjalizującą się w zakresie bezpieczeństwa danych. Chroni nie tylko dane, ale także całą infrastrukturę do ich przechowywania i przetwarzania. Usługa DRaaS jest również naturalnym rozszerzeniem usługi BaaS – Backup as a Service.
Usługa DRaaS może być pewnego rodzaju alternatywą dla zapasowego ośrodka danych, jednak nie zastąpi ona konieczności wykonywania i przechowywania kopii zapasowych.
Zapasowy Ośrodek Danych – element obowiązkowy
Trzymanie wszystkich backupów, nawet najlepiej przygotowanych i najrzetelniej przetestowanych, na nic się nam nie przyda, jeśli dojdzie do poważnej awarii całej naszej infrastruktury. Dlatego tak ważne jest przechowywanie kopii zapasowych w zupełnie innej lokalizacji.
Do tego właśnie służy Zapasowy Ośrodek Danych, czyli rezerwowa (i fizycznie wydzielona) infrastruktura IT. Dzięki temu, nawet w przypadku pożaru czy zalania, mamy możliwość szybkiego przywrócenia działania naszych kluczowych systemów. Skrócony czas przestoju to zadowoleni klienci i mniejsze koszty, poniesione na obsługę zgłoszeń niedostępności usług lub reklamacje.
Dobrze jest też przetestować backup “zapasowy” i sprawdzić, czy plan przywrócenia systemu z tego backupu da się wdrożyć bez problemu w życie – zanim będziemy zmuszeni z niego skorzystać.
Jeśli zastanawiasz się, czy DRaaS sprawdzi się w Twojej firmie oraz chciałbyś się dowiedzieć z wykorzystaniem jakich komponentów sprzętowych i programowych powinny być realizowane procesy backupu i archiwizacji danych, skontaktuj się z ekspertami ESKOM i umów na Bezpłatną Konsultację już dziś!